Ako Facebook mení rozhodovanie voličov?

Autor: Michal Fiabáne | 14.11.2014 o 18:04 | (upravené 14.11.2014 o 21:33) Karma článku: 3,80 | Prečítané:  915x

Sociálne siete, na čele s Facebookom ovplyvňujú to, ako každý z nás konzumuje informácie, vrátane tých politických. Počet ľudí, ktorí sú v každodennej interakcii na sociálnych sieťach, celosvetovo prudko rastie a výnimkou nie je ani Slovensko. Tento trend sa ešte zintenzívňuje využívaním mobilných zariadení, ktoré nám umožňujú nepretržitý prístup do online sveta. Svoje sociálne siete a informácie si čoraz viac ľudí nosí každý deň, celý deň, so sebou vo vrecku. Informácie sa k nám dostávajú okamžite a čoraz častejšie máme aj možnosť okamžite na ne reagovať, v reálnom čase – v podstate už počas toho ako sa udalosti stávajú správami.

Tento trend má svoje negatíva aj pozitíva. Okrem iného sa od základu mení žurnalistika ako taká. Ako ale tieto trendy vplývajú na nás ako voličov? Americký výskumný inštitút Pew Research Center nedávno zverejnil štúdiu, ktorej cieľom bolo zistiť ako sa mení spôsob, ktorým verejnosť konzumuje informácie politického charakteru – a odkiaľ tieto informácie čerpá. Pretože zdroje našich informácií a spôsob ich spracovania samozrejme výrazne ovplyvňujú naše rozhodnutia a naše voľby.

Štúdia, ktorá prebehla v USA na vzorke 2003 respondentov ukázala, že oproti roku 2010 sa počet ľudí, ktorí sledujú kandidátov a strany na sociálnych sieťach minimálne zdvojnásobil. U registrovaných voličov, teda u ľudí, ktorí majú v úmysle sa zúčastniť volieb, bol nárast takmer trojnásobný. Za posledné štyri roky počet registrovaných voličov, ktorí pravidelne a dlhodobo sledujú účty kandidátov, strán alebo politikov na sociálnych sieťach vzrástol  zo 6% na 16%. Počet voličov, ktorí využívajú mobilné zariadenia aby prostredníctvom sociálnych sietí prijímali  politické spravodajstvo a informácie o kampaniach, vzrástol od roku 2010 z 13% na 28%.

Aj keď stredná Európa a Slovensko vo využívaní sociálnych sietí oproti USA zaostáva, bolo by chybou predpokladať, že podobný trend sa nám vyhol. Čísla sú v našom prostredí menšie, ale narastajú v podobných krivkách. Čo to ale pre nás v praxi znamená?

Pre voličov:

  • Bežní ľudia oveľa častejšie využívajú možnosť priamo komunikovať so svojím kandidátom, viditeľne vyjadrovať svoj názor, s pocitom priamej spoluúčasti na kampani a na príbehu kandidáta.
  • Je tu možnosť okamžitého prístupu k informáciám, bez nevyhnutnosti čakať na večerné správy, alebo zajtrajšie noviny
  • S tým zároveň prichádza aj možnosť získavať informácie nefiltrované, priamo od zdroja. Medzi voličom a politikom už nie je sprostredkovateľ – novinár – ktorý informácie profesionálne filtruje a interpretuje.
  • To rapídne zvyšuje nároky na schopnosť voliča interpretovať informácie samostatne a tvoriť si nezávislý úsudok
  • Zároveň stúpa riziko, že volič sa stane obeťou manipulácie a jednostranne podávaných informácií, bez potrebného kontextu.
  • Volič svoje rozhodnutie bude v čoraz väčšej miere formovať na základe dojmov, komunikácie  a informácií, ktoré mu dodáva jeho sociálna sieť – na rozdiel od minulosti, kedy verejnú mienku vytvárali v najväčšej miere masmédiá.

Pre online marketérov a ich (politických) klientov:

  • Ešte donedávna bol pre PR špecialistu alebo manažéra kampane prioritným cieľom a „skillom“ číslo jedna, dostať svojho kandidáta a jeho politický odkaz do mienkotvorného média, ktorého prostredníctvom sa dostal k širokej verejnosti. To sa dnes mení.
  • Kandidát, resp. jeho komunikačný tím dnes majú k dispozícii rastúce publikum, ktoré môže (a chce) byť oslovené priamo, bez médií ako sprostredkovateľa.
  • Online marketing je už aj na Slovensku akceptovaný ako nevyhnutná súťaž politickej kampane. Do budúcnosti má ale potenciál stať sa nie nevyhnutným, ale esenciálnym nástrojom politickej komunikácie. Vďaka rastúcemu publiku, hladnému po informáciách z prvej ruky a vďaka výhodám, ktoré ponúka.
  • Sociálne siete totiž poskytujú šikovnému kandidátovi hneď niekoľko skvelých príležitostí – komunikovať s voličmi priamo, budovať si s nimi dlhodobý vzťah a dôveru, získavať okamžitú spätnú väzbu, cieliť svoj message na konkrétne publikum podľa potreby a to všetko pomocou nástrojov, ktoré sú merateľné a relatívne lacné.

Dôkazy meniacich sa trendov boli viditeľné aj počas vrcholiacej kampane pred zajtrajšími komunálnymi voľbami. Pred štyrmi rokmi sme kandidátov s profesionálnou komunikáciou na sociálnych sieťach mohli nájsť prevažne medzi kandidátmi na primátorov v stredných a väčších mestách. Tento rok sme boli svedkami kakofónie prekrývajúcich sa online kampaní kandidátov na poslancov aj starostov po všetkých kútoch Slovenska. Kampaní bolo výrazne viac a niekoľké sa dokonca dali označiť za cieľavedomé a profesionálne.

Vedomie dôležitosti Facebooku a ďalších sociálnych sietí ako média rastie a tento trend bude pokračovať. Zmena, ktorú tento proces prináša v komunikácii medzi politikom a voličom, je už viditeľná.  Facebook už nie je len sociálna sieť, stáva sa pre užívateľov agregátom správ a informácií.

 

Autor je analytikom a zakladajúcim členom IPAM – Inštitútu politických analýz a marketingu.

Zdroj: http://allfacebook.com/study-pew-research-center-elections-voters-mobile_b135839  

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?